Jak przygotować dobrą dyskusję

(czyli słów kilka o sztuce rozmowy)

POMYŚL, PO CO ROZMAWIAĆ

  • Jasny i przemyślany temat to klucz do sukcesu. Nie omawiaj kwestii mało ważnych i prostych do podsumowania, bo to pozostawi poczucie zmarnowanego czasu.
  • Obierz konkretny cel. Czy zależy Ci na wymianie różnorodnych opinii? A może chcesz usłyszeć innowacyjne pomysły, wyjść z gotowymi wnioskami na temat danego problemu albo wspólnie opracować nowe rozwiązania?
  • Poszukaj ciekawej i odpowiedniej formy, która ułatwi osiągnięcie celu. Pomyśl o jednej z następujących opcji: dyskusja plenarna, panel dyskusyjny, polemika, debata.
  • Nie bój się kontrowersyjnych tematów ani emocji, jakie mogą się pojawić. Musisz jednak umieć nad nimi zapanować. Zastanów się, jak je wykorzystać jako siłę napędową, aby uzyskać odpowiednie rezultaty.
  • Przygotuj wcześniej pytania odnośnie najważniejszych kwestii, jakie zostaną poruszone w dyskusji. Nie trzymaj się ich jednak kurczowo. Pamiętaj, że dyskusja przebiega dynamicznie i w trakcie mogą pojawić się dodatkowe kwestie warte omówienia. Nie trać z oczu ogólnego celu, do którego ma dążyć spotkanie.

POMYŚL, KTO MA ROZMAWIAĆ

  • Jako prowadzący dyskusję, przyjmij na siebie rolę moderatora, a uczestnikom i zaproszonym gościom pozwól grać pierwsze skrzypce. Twoim zadaniem jest raczej wprowadzanie kolejnych wątków, uwypuklanie najważniejszych argumentów, podsumowywanie poszczególnych etapów, a przede wszystkim pilnowanie porządku i kultury rozmowy.
  • Rozdzielaj głos. “Kto szybciej podniósł rękę” nie załatwia sprawy. Jeśli widzisz osoby dominujące w rozmowie, poproś o wygłoszenie opinii tych uczestników, którzy dotąd nic nie mówili. Jeśli dopuścisz do sytuacji, w której dwie osoby dyskutują między sobą, ciężko będzie Ci wrócić na właściwy tor.
  • Jeśli decydujesz się na panel dyskusyjny, uczestników dobieraj pod względem różnorodności – ze względu na kwalifikacje i to, czy zaprezentują odmienne podejścia do tematu. Ich obecność powinna być uzasadniona poprzez autorytet i wiedzę w danym temacie. Zwróć też uwagę na elokwencję – żeby paneliści mówili swobodnie i interesująco oraz konkretnie i bez dygresji, potrafili utrzymać uwagę i nie zawłaszczali dyskusji.
  • Nie zapomnij o przygotowaniu. Każdy z uczestników powinien zapoznać się z tematem, celem i zasadami dyskusji. Przed jej rozpoczęciem najlepiej powtórz jeszcze raz ze wszystkimi założenia i przebieg panelu.

POMYŚL, JAK ROZMAWIAĆ

  • Zadbaj o komfort uczestników. Usadź ich tak, by wszyscy mogli się nawzajem widzieć. Wyeliminuj niepotrzebne, rozpraszające bodźce. Oznacza to też wyciszenie telefonów!
  • Dobrą praktyką jest robienie notatek. Jeśli nie możesz równocześnie moderować i pisać, wybierz do tego dodatkową osobę, ale upewnij się, że wciąż da radę uczestniczyć w dyskusji!
  • Skoro już Ty i członkowie poświęcacie kawał swojego czasu, warto zdigitalizować efekty. Wyślij uczestnikom podsumowanie spotkania – na pewno zostanie dobrze odebrane.
  • Kontroluj czas. Staraj się krótko podsumowywać dotychczasowe wnioski, a następnie przechodzić do kolejnych kwestii, informując przy tym uczestników, ile minut zostało do końca dyskusji.
  • Dyskusja powinna posiadać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Przed oddaniem głosu uczestnikom jasno określ temat, cel oraz obowiązujące zasady. W zakończeniu możesz podsumować główne zagadnienia, wnioski i pomysły. Dzięki temu uczestnicy poczują, że dyskusja miała sens i że wynikają z niej konkretne rezultaty.
  • Nie zapomnij podziękować uczestnikom za ich wkład w dyskusję!

Kaja Skorzyńska, Marcin Słowikowski

 

How to moderate a panel like a pro

Sześć reguł udanej dyskusji

008