Kola 2017: sesje kreatywne

Doświadczenie pokazuje, że podczas Koli uczestnicy – na fali inspirujących wystąpień albo aktualnych wydarzeń czy trendów – podnoszą wiele tematów, które nie mają zbytnich szans na trafienie do oficjalnego programu. Po pierwsze, organizatorzy bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, co dzieje się w kuluarach. Po drugie, program układany wcześniej trudno jest modyfikować przed samą konferencją lub w jej w trakcie. Mamy wrażenie, że z tych przyziemnych powodów wiele istotnych kwestii przechodzi niejako bez echa.

 

Postanowiliśmy znaleźć przestrzeń i sposób, żeby w programie tegorocznej Koli znalazły się tematy, które aktualnie angażują środowisko. To kolejny krok, by dać uczestnikom szansę poruszenia ważnych spraw, wyprowadzenia dyskusji z kuluarów, usłyszenia nowych głosów, znalezienia rozwiązań na trwające bolączki. Chcemy przeszczepić na nasz grunt pomysł co-creative sessions, z którym zetknęliśmy się na Knudepunkcie 2015 w Danii. W harmonogramie Koli przeznaczamy 1,5 godziny (w sobotę przed obiadem) wyłącznie na tematy zgłoszone przez uczestników. W tym czasie nie odbywają się żadne inne punkty programu.

 

Sesja kreatywna to:

  • 1,5 godziny wspólnej pracy/warsztatu/dyskusji nad zaproponowanym tematem;
  • grupowy proces kreatywny wspierany przez prowadzących sesję;
  • 5-10 minut wprowadzenia do tematu i przedstawienia celu sesji, a potem wspólna praca;
  • efekty/wnioski wypracowane przez uczestników dostępne na stronie Koli po jej zakończeniu.

 

Projektowanie i zgłaszanie sesji kreatywnej:

  • każdy bez wyjątku (uczestnik lub grupa) może zgłosić temat do prowadzenia sesji kreatywnej;
  • przygotowanie sesji od strony prowadzących skupia się bardziej na metodach niż na treści;
  • tematy prezentowane będą na specjalnie przygotowanych arkuszach, dostępnych dla uczestników;
  • w piątek i sobotę odbędą się dwa spotkania, które pomogą w zbudowaniu lub doprecyzowaniu sesji.

 

Przebieg i prowadzenie sesji kreatywnej:

  • prowadzący są odpowiedzialni za formę, a uczestnicy za generowanie treści;
  • podczas sesji używamy tylko aktywnych metod pracy (dyskusja/warsztat/praktyka);
  • stworzone tezy, wnioski, argumenty są zbierane i opracowywane przez prowadzących do publikacji na stronie Koli.

 

Jak to wygląda w praktyce?

  1. Jeśli chcecie poruszyć jakiś ciekawy temat, przychodzicie na jedno z dwóch spotkań przygotowawczych (piątek wieczorem lub sobota rano).
  2. Jeśli potrzebujecie pomocy w opracowaniu pomysłu, znalezieniu skutecznych metod pracy, doprecyzowaniu celu, jesteśmy tam dla Was.
  3. Jeśli nie macie tematu, pomożemy go znaleźć lub zlinkujemy Was z kimś do wspólnego prowadzenia sesji.
  4. Na spotkaniu otrzymujecie do wypełnienia arkusz sesji, który wywieszamy w przestrzeni dla uczestników.
  5. Jako uczestnicy Koli dostajecie przy akredytacji znaczek/naklejkę, a za jej pomocą zaznaczacie, w jakiej sesji chcecie uczestniczyć.
  6. Na podstawie liczby zainteresowanych na godzinę przed rozpoczęciem sesji, przypisujemy sesje do przestrzeni w salach i open space.
  7. Podczas sesji kreatywnych pracujecie wspólnie nad tematem. Po ich zakończeniu prowadzący zbierają wnioski do publikacji.
  8. Po konferencji prowadzący przesyłają do nas zebrane wnioski i materiały, a my publikujemy je na stronie Koli dla szerokiego gremium.

 

Facylitacja

To słowo, które może budzić mieszane uczucia, ale jest ważne w kontekście sesji kreatywnych. Językowo zapożyczony z łaciny (facilis ‚łatwy’), a znaczeniowo z żargonu biznesu termin oznacza wzajemne pobudzanie członków grupy do działania, wspierania w dochodzeniu do celu, znalezienia odpowiednich metod do pracy. Chcemy, abyście zgłaszając sesje kreatywne, myśleli o sobie jako facylitatorach, czyli osobach, które wyciągną z grupy 100% możliwości, a nie zaprezentują jedynie swoją wizję czy gotowe rozwiązania.

14