Larp Design Cards – Mikołaj Wicher

Karty powstały jako narzędzie pomocne na etapie projektowania gry, pozwalając twórcy wizualizować poszczególne elementy i ich zależności. Zostały zainspirowane książką The Art of Game Design. A Book of Lenses jako narzędzie pomocne przy tworzeniu gier w kilka osób. Mocno czerpią z „The Mixing Desk of Larp” oraz „The Elements of Larp Design”, jednak w odróżnieniu od nich są narzędziem praktycznym, a nie służącym do opisu. Formuła tu podana to zaledwie pierwsza wersja, rozwojowa. Zapraszam do eksperymentowania!

TYPY KART

Silnik (Wizja) – te cztery karty odpowiadają na pytanie: „Co chcę zrobić?”. Choć same niewiele mówią, będą mieć ogromny wpływ na pozostałe części gry.

Interface (Manipulacja) – odpowiadają na pytanie: „Jak chcę to zrobić?”. Nazywam tę część manipulacją, bo dobór elementów sprawia, że gracze idą tam, gdzie chcesz (Wizja) przy zachowaniu iluzji wolnej woli.

Opakowanie (Komunikacja) – mówią o tym, jak sprzedasz swoją grę, o czym i w jaki sposób będziesz mówić do uczestników.

larp design cards

INSTRUKCJA

WCHODZĘ

  1. Pobierz plik PDF (link).
  2. Wydrukuj karty, wytnij je.
  3. Wypełnij te, które potrafisz. Odpowiadaj zwięźle.
  4. Nie musisz wypełniać wszystkich kart.
  5. Możesz stworzyć własne.
  6. Ułóż wypełnione karty na stole:
    • Karty Silnika w środku.
    • Karty Interfejsu dookoła Silnika – jeśli widzisz szczególnie mocne połączenia pomiędzy tymi kręgami, ułóż je blisko siebie.
    • Karty Opakowania stworzą trzeci krąg.

Gracz będzie doświadczać Twojego larpa w dokładnie odwrotnej kolejności. Wchodząc w grę, nie wie, gdzie go zabierzesz. Ważne, żebyś Ty, Twórco, to wiedział. Nie zaczynaj od projektowania Opakowania.

SPRAWDZAM

  1. Zacznij od środka. Czy wszystkie karty Silnika są ze sobą spójne?
  2. Idź do zewnątrz: przyjrzyj się odpowiedzi na każdej karcie Interfejsu i zobacz, czy realizuje ona Wizję (karty Silnika). Czy czegoś brakuje? Są nieścisłości? Dokonaj poprawek.
  3. Przejdź do Opakowania. Ważne, aby nie było tu zbyt wielu kart. Ludzie zwykle nie lubią być zalewani informacjami. Nie wpisuj wszystkiego na temat gry, tylko elementy istotne dla designu. Czy ten krąg jest spójny z Wizją? Czy Interface definiuje coś, o czym musisz szczególnie zakomunikować graczom?

Jeśli brakuje Ci miejsca na karcie – prawdopodobnie piszesz o elemencie, który będzie szczególnie ważny i zasługuje na osobną kartę – dodaj ją (np. w tym larpie w szczególnie ważne będą ogromne karty postaci – stwórz dla nich kartę) i pokrótce opisz, jaki jest cel tego elementu w grze.

PODBIJAM

  1. Przeszedłeś przez wszystkie kręgi pierwszy raz. Dokonaj poprawek, sprawdź, czy wszystkie karty łączą się w logiczną całość, dodaj karty jeśli uważasz za słuszne.
  2. Usuń niektóre z nich. Tak, na pewno masz karty, które mogą zostać usunięte. Cudowne pomysły, idealne do wykorzystania na innym larpie. Dopilnuj, żeby na stole były tylko karty, które mają znaczenie dla tej gry.
  3. Jeśli widoczne są połączenia między kręgami – zaznacz je. To prawdopodobnie osie, na których Twoja gra będzie oparta.

WYGRYWASZ

Przed sobą masz teraz graficzny model swojego pomysłu. Używając go, możesz:

  • z łatwością opowiedzieć komuś o swoim pomyśle,
  • tworzyć grę na mocnym fundamencie,
  • uniknąć odejścia od wizji lub odejść od niej świadomie,
  • przeprowadzić grę i zobaczyć, czy elementy grają zgodnie z założeniem,
  • jeśli nie – łatwo przeanalizować i poprawić grę,
  • sprawdzić, które związki odkryli gracze,
  • eksperymentować i świetnie się przy tym bawić.

Tekst pochodzi z publikacji Konferencji Larpowej Kola 2017 w Lublinie „Kolaż – o larpach inaczej” pod redakcją Marcina Słowikowskiego i Doroty Kaliny Trojanowskiej.

Źródła

  1. „The Mixing Desk of Larp” – Martin Nielsen i Martin E. Andresen, artykuł w publikacji Crossing Theoretical Borders z konferencji Knutepunkt 2013.
  2. „Elements of Larp Design” – Erik Fatland, prezentacja na konferencji Knutpunkt 2014.
  3. The Art of Game Design. A Book of Lenses – Jesse Schell.

 

Pozostałe artykułu w wersji elektronicznej:

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *