Tabela programowa (google docs/pdf)

I Piętro po lewej

12:00-12:15 Larp: Następne pokolenie. Jak uczyć grania? Zofia „Zula” Skowrońska

Jakie będzie nowe pokolenie graczy? O tym, czego się nauczyłam, pisząc i prowadząc larpy na obozach dla młodzieży. Praktyczne rozwiązania, ćwiczenia oraz sposoby na omawianie scenariuszy, które uczą myśleć. O osobistych doświadczeniach, jakie zebrałam podczas obozów larp/RPG Biura Turystyki Orion. Prelekcja dotyczy larpów, wychowania, nauki o designie. Nie pojawia się w niej temat edularpów.

12:15-12:30 Dorastanie z larpem w tle Weronika „Kaczka” Korycińska

Dużo było już powiedziane o larpach dla młodzieży od strony organizatorów. Edularpy, pozytywny wpływ na funkcjonowanie w grupie, nauka kreatywności… Za to nigdy na ten temat nie wypowiada się nikt, kto faktycznie od dziecka gra w larpy. Zapnijcie pasy, bo oto nadchodzi prelekcja zbuntowanej nastolatki o wpływie larpów na dorastanie.

12:30-12:45 Obozy młodzieżowe, czyli skąd się biorą młodzi larpowcy Mateusz Nowak

Skąd się biorą młodzi larpowcy? Gdzie poznają teorię, gdzie grają i projektują swoje pierwsze larpy? Wielu z nich zaczynało przygodę na młodzieżowych obozach RPG & larp. Opowiem o specyfice takich wakacji, najciekawszych spostrzeżeniach i zachowaniach – z punktu widzenia uczestnika oraz wychowawcy – Mistrza Gry.
Jeżeli pierwszy raz słyszysz o obozach fantastycznych dla młodzieży, przyjdź koniecznie – tracisz ładny kawał larpowego świata! A jeżeli doskonale znasz temat, to będzie to dobra okazja do wymiany doświadczeń.

13:00-13:15 Budowanie Emocjonujących Scen 101 Bartosz „Baldwin” Król

Sukces larpa zależy nie tylko od sprawnej organizacji, ale także od graczy, którzy biorą w nim udział. Jedną z umiejętności doświadczonego gracza jest zdolność budowania emocjonujących scen. W każdej grze przechodzimy płynnie od jednej sceny do drugiej. To jak je zapamiętamy wpływa na naszą końcową ocenę gry. Jednak co odróżnia dobrą scenę od tej słabszej? W jaki sposób możemy nadać scenie większą wagę? Co zrobić, żeby zmienić jej ton? I najważniejsze – co robić, aby innym uczestnikom grało się z nami jeszcze lepiej?

13:15-13:30 Chcę to przeżyć – larpy ekstatyczne Kamil Bartczak

Manifest ideologiczny! Larpy, projektowane jako kompletne przeżycie. Które wypierają ze świadomości miejsce na offgame. Które zastępują rzeczywiste doznania odbierane wszystkimi zmysłami, treścią gry. Które prowadzą twoją świadomość do specjalnie wybranego miejsca. A przynajmniej próbują. Przyjdź i zobacz, o co chodzi w larpach ekstatycznych.

13:30-13:45 Immersja jest jak orgazm Elżbieta „arcmage” Głowacka

Dlaczego? Nie tylko z powodu potencjalnie wybuchowych doznań, nie będziemy też szukać sposobów na jej osiągnięcie. Immersja często staje się głównym celem gry, miernikiem jej sukcesu, słowem-kluczem w jej promocji, podczas gdy to, czym właściwie jest, obrasta w tajemnicę. Spróbujemy doprecyzować znaczenie tego terminu, przeanalizować teorię w kontekście praktycznych przykładów; zastanowimy się też, czy można bez, a jeśli tak, to jak, co w zamian i czy warto. Za kontekst posłużą metody aktorskie oraz ewolucja lokalnego podejścia do larpów od początku dwudziestego pierwszego wieku.

14:00-14:15 Weźmiesz czarno szyszkę czyli o mechanikach magii Michał Rogala, Jakub Ziobroń

Magia w larpach w dobie pięknych lokacji i strojów zeszła w cień, nikt nie będzie psuł ładnej gry rzucaniem szyszkami, gry płynnej jej stopowaniem i rozliczaniem skomplikowanych efektów. Czy więc magia będzie już tylko efektami wykorzystywanym przez NPCów i logistyków do budowania tła? Naszym zdaniem nie musi tak się skończyć, przyjdźcie posłuchać jak konstruując Żelazne Baśnie zaufaliśmy mechanice magii, a co ważniejsze zaufaliśmy naszym graczom.

14:15-14:30 Zagadki, łamigłówki i inne wyzwania intelektualne dla graczy – jak i w jakim celu można wprowadzić do gry? Maciej Kozubal, Marcin Ziemniak

Zagadnienia intelektualne jakie opiszemy mogą pełnić różnorakie funkcje w larpach np. elementy symulacjonistyczne, budowanie klimatu gry, czy wręcz być istotnymi elementami fabularnymi. Omówimy łamigłówki logiczne, rozwiązania z gier miejskich czy geocachingu oraz bardziej abstrakcyjne zagadki. Szerokimi garściami zaczerpniemy ze współtworzonej przez nas ogólnopolskiej fabularnej gry miejskiej Occulta Mundi oraz z naszego autorskiego larpa “And I Must Scream”. Mamy nadzieję, że nasza prelekcja będzie dla Was pomocna.

14:30-14:45 Postać kobieca, czyli wielki problem larpa Adrianna „Odalla” Adamska

Rola kobieca na larpie, wydaje się, że to nic trudnego. Bierzemy znany archetyp, dodajemy mu przeszłość, wielkie marzenia i voila mamy kobiecą postać. Niestety większość postaci kobiecych są dodatkiem, tłem. Nie jest tak na każdym larpie, jednak większość larpów cierpi na brak wyrazistych, pełnych głębi postaci ciekawych. Głównie problem ten dotyka larpów fantasy czy stylizowanych na historyczne, nagle okazuje się, że postaci kobiece traktowane są po macoszemu. Zadamy sobie pytanie, czy istnieje sposób na stworzenie namacalnej postaci kobiecej. Gdzie leży problem oraz jak mu zaradzić.

14:45-15:00 Larppoland.pl – portal polskich larpowców Kamil Bartczak

Czy potrzebujemy strony będącej wizytówką polskiego środowiska larpowego? Czy warto uruchomić portal agregujący larpowe artykuły i scenariusze? A jeżeli tak to czego byśmy od takiej strony oczekiwali? Zapraszamy na dyskusję o uruchomieniu serwisu internetowego poświęconego larpom.

I Piętro po prawej

12:00-13:00 [PANEL] Konflikt na larpie i poza nim Bartek Zioło

Konflikty to podstawowy element wielu larpów. Diagnozowano go już na tysiące sposobów – nikt chyba jednak nigdy wcześniej nie pochylił się nad problemem przenikania animozji z gier do prawdziwego życia. Jak radzić sobie z tym problemem? Jakie elementy można wsadzić do gry aby zapobiegać niepotrzebnej eskalacji po jej zakończeniu? Masz jakiś pomysł? Chcesz podyskutować? Znasz ciekawe przykłady? A może po prostu interesuje cię ten temat? Jeśli tak – zapraszam.

13:00-14:00 [PANEL] Pytajmy o powody użycia RED? Łukasz „Grasiu” Grabowski

„Dlaczego użyłeś RED?”. Pytanie, którego nie należy zadawać. Istnieje taka niepisana, a czasem wręcz pisana, zasada. Czy to dobrze? Nie należy dyskutować z REDem w kontekście „Czy na pewno chcesz go użyć?”, ale pytanie „Co zrobiłem nie tak? Jak mogę to poprawić na przyszłość?” może być bardzo na miejscu. Pytać, czy nie? Jeżeli tak, to jak to robić? Kiedy? Jak traktować chęć nieudzielenia odpowiedzi? Co z triggerami wpisywanymi w ankietach zgłoszeniowych? Usiądźmy, porozmawiajmy.

14:00-15:00 [PANEL] Negatywne emocje w grach cyklicznych jak sobie z nimi radzić Agnieszka Rogowska

Gry cykliczne mają to do siebie, że prowadzimy jedną historię bardzo długo, mocno zżywając się z grą i postacią. Są dlatego bardzo podatne na mocne bleedy, w tym negatywne, oraz na wielkie offgamowe dramy. Czy jest na to sposób? Jak rozładowywać napięcia i frustracje? Jak stworzyć wspólną przestrzeń do fajnej zabawy? Zapraszam nie tylko fanów cyklików, ale także – a może przede wszystkim, bo chciałabym je poznać – osoby ze świeżym spojrzeniem, spoza tego środowiska. Chciałabym byśmy razem stworzyli nowe i ciekawe rozwiązania na stare problemy.

Duże akwarium, II Piętro

12:00-13:30 Larpowanie z niepełnosprawnością Karolina „kari” Łukasik

Jak uczynić larpy bardziej dostępne dla uczestników z niepełnosprawnością? Jak pisać postaci z niepełnosprawnością? I — przede wszystkim — co uważamy za niepełnosprawność? Niniejsze warsztaty skupią się rozumieniu niepełnosprawności w kontekście społecznym. Będą one skierowane przede wszystkim do organizatorów i twórców larpów, choć do uczestnictwa zachęcam wszystkich zainteresowanych inkluzywnym larpingiem.

13:30-15:30 Warsztat o warsztatach Ida Pawłowicz

Spotkanie, na którym wymienimy się doświadczeniami i technikami warsztatów larpowych. Zapraszam wszystkich, którzy warsztaty już prowadzili albo chcą zacząć.

III Piętro

12:00-12:15 Narracje nielinearne – jak adaptować tradycyjne opowieści do gier Piotr „Kula” Milewski

Film, powieść, komiks, dramat teatralny, dowcip. Niezależnie od medium będącego nośnikiem opowieści, jej struktura jest nienaruszalna. Bohaterka nie może porzucić Bohatera, zanim się nie spotkają i zdecydują by być razem. Bohater nie może zginąć w bitwie, zanim zostanie królem. Logika opowieści wymaga, by następowało konkretne następstwo zdarzeń. Gry nie tolerują liniowości. Gry stoją na fundamencie zbudowanym z teorii istotnego wyboru (z ang. meaningful choice). Gracz sam kształtuje historię swoich wzlotów i upadków, które ostatecznie prowadzą go do sukcesu lub klęski. Jeśli zakończenie byłoby zawsze takie samo – na cóż byłoby nam grać? Czy w takim razie próba przeniesienia liniowych opowieści do medium jakim są gry skazana jest z góry na porażkę? Nie – jeśli potraktujemy historię jako doświadczenie. Celem prezentacji jest przedstawienie metody, która pozwala zdekonstruować liniową narrację do bloczków umożliwiających zbudowanie wielowątkowego przeżycia wyposażonego w poczucie wolności wyboru.

12:15-12:30 (współ)Tworzenie larpowego bohatera z XXI wieku Jakub „Shonsu” Barański

Stworzenie bohatera trwało wiele dni. Pierwsza była ankieta zgłoszeniowa w internecie. Drugim etapem krótki opis postaci. Entuzjazm graczy odnotowano w zdecydowanej większości przypadków. Trzecia faza to zadania, dużo zadań. W czwartej hype wymknął się spod kontroli. Piąta to telefon, przełomowy moment. Szóstym etapem było założenie pierwszych grup. Siódmym tworzenie zalążków relacji, wątków, nowe zadania, tym razem grupowe. W ósmej fazie bohater opuścił internet i rozpoczął swoją przygodę…
Wystąpienie skupi się procesie tworzenia postaci, który z Mikołajem Wichrem zastosowaliśmy przy eksperymentalnym larpie D8. Opowiem o zastosowanych metodach i narzędziach. Postaram się ocenić ich skuteczność. Wskazać zalety i wady. Zaproponować jak zaadaptować nasz system do stworzenia larpowego bohatera z XXI-wiecznej rzeczywistości, którą wszyscy znamy.

12:30-12:45 Dotknąć postaci – kilka słów o dotyku na larpach Marcin „Słowik” Słowikowski

Można zaryzykować stwierdzenie, że podczas larpa gracz oddaje swoje ciało we władanie postaci, posługując się w grze nie tylko słowami, ale również mową ciała: ruchem, gestem, wykorzystaniem przestrzeni, a także dotykiem. Ten ostatni, chociaż daje szeroki wachlarz możliwości, w praktyce często bywa sprowadzany do prostej dychotomii no touch/full touch. Wystąpienie dotykać będzie zagadnień związanych z przekraczaniem granicy dystansu intymnego i kontaktem fizycznym w larpach.

13:00-14:00 Larpotworzenie – ogłoszenie zwycięzcy Krzysztof „Flapjack” Maj

Larpotworzenie – prezentacja i głosowanie. Prezentacja stworzonych w ramach konkursu pomysłów na gry, głosowanie i wybór zwycięzców konkursu.

14:00-15:30 Życie po bleedzie Emilia „Emi” Kowalska

Bleed to odczuwanie emocji swojej postaci jako emocje gracza. Jest kilka czynników, które mogą wpływać na pojawienie się… ale ja nie o tym. W czasie tego panelu będziemy mogli podzielić się doświadczeniami. Siądziemy w kręgu i odważymy się mówić o temacie trudnym – o własnych emocjach. To ważne nie tylko dla graczy, którzy mierzą się z tematem, ale i dla twórców, którzy powinni sobie zdawać sprawę z tego, w jaki sposób ich larp może wpłynąć na psychikę. Bleed ciężko sobie tak naprawdę wyobrazić, a czasem nawet trudno w niego uwierzyć, dopóki się go nie doświadczy. Łatwiej sobie z tym poradzić, kiedy ma się obok kogoś, kto to rozumie, kto przechodził coś podobnego, ma swój sposób na zapanowanie nad sytuacją. Wierzę, że podzielenie się historiami pozwoli nam lepiej to zrozumieć, znaleźć metody radzenia sobie z ciężkimi, trudnymi emocjami, lub układania, uspokajania tych pozytywnych (czasem równie kłopotliwych!). Finalnie – każda taka sytuacja czegoś nas uczy, daje nam nowe doświadczenie. Bo przecież odczuliśmy to naprawdę.

Pauza In Garden

10:00-12:00 Śniadanie larpowe

Wpadnij zjeść z nami śniadanie i napić się świetnej kawy z Pauza In Garden!

15:30-16:00 Zamknięcie Koli 2018

Wybory organizatora Koli 2020, zapowiedź Koli 2019 we Wrocławiu oraz zamknięcie Koli 2018 w Krakowie.