Publikacja „W kręgu larpa”

“W kręgu larpa” – Napisz podręcznik do robienia larpów!

There are talkers enough among us; I’ll be one of the doers. Charles Dickens (1812-1870)

Ideą tegorocznej publikacji konferencyjnej jest stworzenie mini-kompendium wiedzy dla twórców larpów. Książki, w której można znaleźć informację o tym, jak stworzyć larpa i o co zadbać, by był on udany. Książki, z której na tyle, na ile to w ogóle możliwe, da się nauczyć pisania larpów a przynajmniej poczynić kroki by proces ten stał się prostszy i bardziej efektywny.

Publikacja Koli i stojąca za nią społeczność stwarzają doskonałą okazję do stworzenia takiego podręcznika. Jako jej uczestnik, Ty również możesz kontrybuować. Ubierz swoje doświadczenie, wypracowane narzędzia i praktyki, w słowa i zgłoś do publikacji.

Jakie teksty wchodzą?

Ważne, żeby Twój tekst odpowiadał na pytanie „jak coś zrobić?”, bardziej niż „czy warto / należy?”, „dlaczego coś się dzieje?” albo „kiedy coś się wydarzyło / wydarzy?”. Jak napisać dobrą postać na larpa? Jak projektować wątki detektywistyczne? Jak zorganizować larpa w odludnym miejscu? Jak zebrać feedback po grze? W obszarze zainteresowania są teksty dotyczące wszystkich obszarów larpowej aktywności, tak długo jak mają poradnikowy charakter. Z tekstów które w tym roku nie wchodzą, warto wymienić: Teksty czysto inspiracyjne, artykuły o tematyce społecznej (o ile nie dotyczą bezpośrednio uwzględnienia problemów społecznych w designie i organizacji), felietony, postulaty i manifesty, zapowiedzi planowanych larpów jak i recenzje już odbytych.

Najważniejszą cechą tekstu jest jego użyteczność dla twórców larpów. Innowacyjność nie jest absolutnie konieczna. Dobry tekst o projektowaniu relacji na bazie pentagramu czy słowach bezpieczeństwa będzie bardzo mile widziany. Klarowne przedstawienie podstaw jest wszak konieczną cechą dobrego podręcznika.

Forma i objętość

Nie mamy założonego stałego limitu objętości dla wszystkich tekstów. Jeżeli masz metodę która da się opisać w kilku zdaniach – możemy ją umieścić. Jeżeli potrzebujesz więcej miejsca aby wytłumaczyć swoje narzędzie – znajdziemy je (w ramach rozsądku). Limit zaproponujemy na podstawie przesłanego konspektu. Tekst, w zasadzie nie musi być nawet tekstem – infografiki, diagramy i formy nietypowe przyjmujemy bardziej niż chętnie, tak długo jak da się je wydrukować 🙂

Wciąż pamiętaj jednak, że warto być oszczędnym i zwięzłym w wyrażaniu idei. Punktowana lista pomysłów, przemyślane formatowanie i skupienie się na meritum uczyni Twój tekst bardziej czytelnym (i wpływowym), niż kilka stron prozy. Szczególnie nie bój się zgłaszać tekstów krótkich, jeżeli chcesz się podzielić bardzo konkretną myślą. Albo kilkoma myślami.

Jak zgłosić tekst?

Zacznij od przesłania konspektu, na nasz adres info@argos.edu.pl, lub za pomocą formularza ( link: https://goo.gl/forms/MsxhY1va7fTxe2hd2). W kilku zdaniach opisz temat i ideę swojego artykułu. W odpowiedzi, zasugerujemy limit objętości i … będziemy czekać na pełny tekst.

Termin nadsyłania konspektów to 31 października 2018

Nie masz do tej pory pomysłu jakim kawałkiem swojej wiedzy chciałbyś się podzielić? Może nasza zupełnie przykładowa lista będzie pomocna:

Jak zacząć robić larpy ?

Tutaj sprawa jest (pozornie) prosta – zbiór porad od czego zacząć, czego nie robić oraz z jakich dostępnych źródeł i pomocy warto skorzystać

Słowniczek

Krótkie wyjaśnienie najczęściej pojawiających się skrótów oraz terminów przewijających się przez środowisko larpowe

Design

– Trochę o strategii – jakie ważne decyzje należy podjąć na wstępnych etapach projektowania gry.  Narzędzia, zasady i sztuczki w tworzeniu ogólnego pomysłu na grę.

– Wątki i tematyka poruszana w czasie gry. Na co chcemy położyć nacisk a co jest mniej istotne. Jak poruszać trudne tematy? Jak projektować wątki różnych typów?  Klamry, sceny kluczowe, epifanie, inne zabiegi konstrukcyjne.

– Postaci. Sposoby tworzenia – Jak współpracować z graczami we współtworzeniu, jak tworzyć gotowe postaci. Pisanie kart postaci i inne podejścia. Archetypy, toposy, blisko i daleko od domu. Projektowanie relacji.

– Meta – mechanika. Dobór struktury gry do założeń designu, umowne sposoby wpływania na jej przebieg. Jak i kiedy dzielić akcje na akty i sceny?  Steering, fate play, słowa bezpieczeństwa i inne narzędzia poza-growego wpływu na zachowanie uczestników.

– Mechanika. Dobór zasad gry do potrzeb designu. Mechanizmy gier w larpach. Projektowanie mechanik i poziomu umowności. Komunikowanie zasad do uczestników. Projektowanie gier z ograniczoną mechaniką.

– Warsztaty – jak poprowadzić, co jest najważniejsze, w jaki sposób warsztaty przed grą mogą pomóc twojemu larpowi?

– Prowadzenie gry – jak to zrobić w taki sposób by nie wpływać na graczy, rola zaskryptowanych wydarzeń, przygotowanie dobrego backstage.

Produkcja

– Rekwizyty – co należy zapewnić graczom, jak to przygotować lub tanio kupić. Jak zachęcić graczy by pomogli

– Scenografia – jak przygotować, kogo można poprosić o pomoc. Jak zaprojektować minimalistyczną scenografię, blackbox. Jak zarządzać poprzez scenografię uwagą gracza? Jak scenografia wspiera design larpa?

– Logistyka – larpowy transport, magazynowanie, zakupy, organizacja. Larpy i jedzenie. Finanse larpa.

– Organizacja – larp jako projekt. Jak określać zadania, śledzić ich postęp, identyfikować problemy?

– Lokacja – jak znaleźć, dogadać się z właścicielami oraz załatwić potrzebne regulacje prawne

– NPC – jak ich znaleźć i zorganizować zespół? Czego potrzebują enepece aby wesprzeć twojego larpa?

– Dokumentacja – zdjęcia i inne materiały. Jak fotografować by nie przeszkadzać graczom. Co warto wiedzieć z prawnego punktu widzenia (ochrona danych osobowych oraz własności intelektualnej).

– Trudna sztuka dobrej komunikacji z innymi ludźmi tak aby w zrozumiały sposób przekazać to czego się chce

Paralarp

– Promocja – jak sprawić by inni usłyszeli o Twojej grze a nawet chcieli w nią zagrać. Jak przebić się przez informacyjny szum i zostać zauważonym

– Komunikacja z graczami. Budowa hype’u, animacja społeczności.

– Print and play – co to jest. Kiedy jest to dobre rozwiązanie a kiedy nie. Jak chronić swoją własność intelektualną. Jak zredagować dobry scenariusz gotowy do gry

– before party, after party – o czym pamiętać, jak zorganizować imprezę aby stanowiła korzystne przedłużenie wrażeń z gry

– źródła wiedzy – Z czego warto skorzystać jeśli się jest początkującym lub też bardziej zaawansowanym twórcą. Jakie źródła są najlepsze a czego warto unikać

– Ewaluacja – Feedback od graczy i innych osób zaangażowanych w grę jest istotny. Jak go zebrać w efektywny sposób oraz przyjąć możliwą krytykę i wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość.
Bezpieczeństwo i odpowiedzialność społeczna

– Bezpieczeństwo podczas gry. Komunikacja, słowa bezpieczeństwa, świadomość uczestnictwa

– Polityki bezpieczeństwa, zapobieganie przemocy w środowisku larpa.

– Metody zbierania informacji o naruszeniach zasad bezpieczeństwa, jak aktywnie dowiedzieć się tego, o czym nie jest miło słuchać.

– Bezpieczeństwo prawne organizatora i uczestnika

– Budowa inkluzywności, jak sprawić że twój larp będzie bardziej otwarty i przyjazny szerszej grupie odbiorców?
Czytając tą listę pomysłów, łatwo dojść do wniosku że larpowa społeczność wytworzyła dość obszerną wiedzę. Spisanie jej w przystępnej formie sprawi, że nowym osobom będzie bez porównania dołączyć do naszego magicznego kręgu.  🙂